Eksisterende svømmehall på Algarheim Skole skal bevares.

På kommunestyremøte 08.12.15 ble det bestemte at Lokalisering av den nye skolen blir på Algarheim. Dette er Ullensaker Arbeiderparti veldig glade for. Vår representant Eyvind J. Schumacher fremmet et forslag om å bevare svømmebassenget på Algarheim. Arbeiderpartiet og våre samarbeidspartier ble nedstemt. Vi i Arbeiderpartiet synes det er dårlig prioritering av posisjonen å ikke ville satse på et lokalt svømmeanlegg for befolkningen på Algarheim.

original_1478638389_9466448

Ullensaker Arbeiderparti er glade for signalene som har kommet fra alle partiene i hovedutvalgsmøtene vedrørende lokalisering av nye Algarheim Skole. Når det gjelder rådmannens innstilling, og forslaget fremmet av Høyre i hovedutvalgsmøtene ønsker Arbeiderpartiet allikevel en endring:

Vi bør være tydelige på at det er behov for videre drift av svømmebassenget på Algarheim, uavhengig av om det bygges nytt svømmeanlegg på Jessheim.

Det er viktig at dette presiseres tydelig til de som skal stå for videre prosjektering og utførelse av den nye skolen, slik at de kan tilpasse utearealer og bygningsmasse best mulig basert på denne forutsetningen.

Svømmebassenget ved Algarheim Skole holder god teknisk stand. Å frata den fremtidige skolen disse fasilitetene når de allerede ligger på området, vil være veldig lite bærekraftig.

Med basseng på skolen kan lærere og elever på Algarheim bruke tiden til mer nyttige aktiviteter enn å reise frem og tilbake til svømmeanlegget på Jessheim med buss eller sykkel.

Selv når et flott nytt svømmeanlegg står klart på Gystadmarka, vil det fortsatt være behov for andre bassenger i kommunen. Dersom alle skal foreta svømmeundervisning på samme sted, kan vi risikere at kapasiteten sprenges fra dag én.

Ullensaker Arbeiderparti fremmer derfor forslag om at følgende punkt føyes til innstillingen i saken.

- Eksisterende svømmehall på Algarheim Skole skal bevares.

Eyvind J. Schumacher

Ullensaker Arbeiderparti