Nei til tredje rullebane på Oslo Lufthavn

Ullensaker Arbeiderparti er mot båndlegging av areal til en tredje rullebane på Oslo Lufthavn.

Flyplassen på Gardermoen har vært svært viktig for Ullensaker, og vil være det også i fremtiden. Utbygging av en tredje rullebane vil føre til mer helseskadelig flystøy for våre innbyggere, økte klimagassutslipp og nedbygging av verdifull matjord. Derfor vil Ullensaker Arbeiderparti kjempe mot en slik utbygging. 

Her kan du lese uttalelsen om tredje rullebane som ble vedtatt av Ullensaker Arbeiderpartis medlemsmøte 16. mars 2017

Tredje rullebane på Oslo Lufthavn

Flyplassen på Gardermoen har vært svært viktig for Ullensaker, og vil også være det i framtiden. Ullensaker Arbeiderparti anerkjenner at flyplassen har vært og er motoren i utviklingen av kommunen vår. Samtidig medfører økt flytrafikk en belastning på våre innbyggere i form av flystøy, økt lokal og global forurensing, og båndlegging av enorme arealer. Ullensaker Arbeiderparti mener hensynet til lokalbefolkningen må veie tungt i beslutningen om hvorvidt det skal bygges en ytterligere rullebane på Oslo Lufthavn. 

En styrt vekst

Ullensaker kommune har hatt en enorm utvikling etter at flyplassen ble lagt til Gardermoen. For kommunen vår har dette gitt mange nye innbyggere og arbeidsplasser. En ny rullebane vil skape mange nye arbeidsplasser i kommunen vår, og sikrer gode vilkår for næringslivet.   Ullensaker vokser, og skal fortsette å vokse i framtiden. For Ullensaker Arbeiderparti er det avgjørende at veksten er balansert og gjenstand for politisk styring, for å sikre et godt lokalmiljø og hensynet til innbyggernes velferd. Befolkningen må sikres mot helseskadelig flystøy og lokal forurensing. Stor befolkningsvekst er et gode, men skaper også press på kommunens økonomi og gjør det krevende å sikre kvalitet i skole, barnehager og helsetjenester. Det er behov for balanse i hvilke arbeidsplasser som skapes, der også høykompetansearbeidsplasser må prioriteres.   

Arealbruk og lokalisering 

En eventuell tredje rullebane vil båndlegge store arealer. Matjorden på Romerike er av den mest produktive og nyttige i landet, og er en viktig ressurs som må vernes om. Ullensaker Arbeiderparti mener bevaring av viktig matjord må være et viktig hensyn. En eventuell utbygging bør legge opp til at jord som skal nedbygges kan utnyttes til matproduksjon så lenge som mulig.   I dag foreligger to alternative lokasjoner. Det vestre alternativet vil medføre en omfattende nedbygging av viktig matjord. Det østre alternativet vil kunne skape problematikk knyttet til forurensing av grunnvannsressurser, og mer helseskadelig flystøy. Ullensaker Arbeiderparti forutsetter at hensynet til befolkningens helse og forurensing veier tungt ved vurderingen av hvor en eventuell tredje rullebane skal lokaliseres.   

Flystøy og helseplager 

 Det finnes omfattende dokumentasjon på at flystøy gir helseskader. Langvarig støypåvirkning har vært knyttet til dårlig søvnkvalitet, økt forekomst av depresjon, utvikling av hjerte- og karsykdommer og en rekke andre helseproblemer. Flystøy har betydelige skadelige effekter på dyr, både i naturen og i landbruket.   Utvikling i retning mer støysvake fly har redusert belastningen for befolkningen rundt Oslo Lufthavn. Allikevel er flystøy en betydelig belastning for våre innbyggere, også i dag. Endringer i inn- og utflyvningsmønster har medført at flere avganger og landinger har skjedd utenfor trasé, med store økninger i flystøy som konsekvens. Det gjøres et kontinuerlig arbeid for å redusere støypåvirkningen, i dialog mellom berørte kommuner, Avinor og lokalbefolkning. Ullensaker Arbeiderparti mener hensynet til innbyggernes helse tilsier at flystøy skal tillegges en avgjørende vekt i beslutningen om hvorvidt flyplassen kan bygges ut ytterligere. Ullensaker Arbeiderparti mener en eventuell tredje rullebane ikke kan bygges med mindre det kan dokumenteres at flystøypåvirkningen på våre innbyggere ikke vil øke som en konsekvens.   

Grønn utvikling og klimavennlig transport   

Fra 2002 til 2014 økte klimagassutslippene fra flytrafikk til utlandet med 109 prosent. Nordmenn flyr mest i Europa, og har doblet antall flyreiser de siste 25 årene. Planene om en tredje rullebane forutsetter at det vil skje en ny dobling i flytrafikken fram mot 2060. Med store lånefinansierte investeringer i økt kapasitet på flyplassen, frykter Ullensaker Arbeiderparti at den politiske viljen til å redusere klimagassutslipp fra flytrafikk vil bli lavere.   I framtiden må vi sikre langt mer klimavennlige transportformer enn i dag. Det forutsettes i Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus at all vekst i transportsektoren i vår region skal tas med kollektivtransport eller gange. Dette er et ambisiøst mål som også bør være en ambisjon for innenlands transport. I dag er tre flyruter mellom byer i Norge blant de mest trafikkerte i Europa. Ullensaker Arbeiderparti mener økt jernbaneutbygging bør være bærebjelken i transportpolitikken. Investeringer i økt flykapasitet kan bli en hvilepute som hindrer en nødvendig storstilt satsning på bedre og raskere jernbaneløsninger.   Ny teknologi vil kunne redusere klimagassutslippene fra flytrafikk i framtiden. Ullensaker Arbeiderparti imøteser en slik utvikling, og mener den må være avgjørende for beslutningen for å bygge ut flykapasiteten. Selv om det er gode grunner til å håpe på mer miljøvennlig flytrafikk, kan ikke denne effekten spises opp av en drastisk økning i antall flyavganger.   

Ullensaker Arbeiderparti er mot båndlegging av areal til en tredje rullebane på Oslo Lufthavn.   

Hvis det allikevel skulle bli vedtatt båndlegging, forutsetter Ullensaker Arbeiderparti at rullebanen ikke bygges før følgende forutsetninger er på plass:

-       Mer miljøvennlige fly med lavere utslipp av klimagasser og lokal forurensing. En eventuell utbygging kan ikke komme i konflikt med Norges klimaforpliktelser.

-       Betydelig utvikling innen støyreduksjon. En eventuell tredje rullebane kan ikke bygges uten at det sikres at flystøybelastningen på våre innbyggere ikke øker.

-       En grundig vurdering av behovet for å ivareta viktig matjord

-       Sikring av grunnvann mot forurensning