Nominasjonskomiteens innstilling

Nominasjonskomiteen i Ullensaker Arbeiderparti foreslår Silje Rygland som ordførerkandidat i 2023.

Silje Rygland foreslås som ordførerkandidat og Lars Hjetland som 2. kandidat

Silje Rygland er foreslått som Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Ullensaker i 2023. Lars Hjetland er foreslått som 2. kandidat

- Jeg er glad for å legge fram en liste med sterke kandidater fra hele Ullensaker. Dette er en liste med mye og variert erfaring, og et sterkt lag som er klare for å ta politisk lederskap i Ullensaker, sier leder av nominasjonskomiteen, Reidar Hansen.

Silje Rygland foreslått som ordførerkandidat

Nominasjonskomiteen innstiller Silje Rygland som Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Ullensaker i 2023.

- Silje Rygland har imponert oss med sin solide ledererfaring, gode refleksjoner, og sin sterke politiske og organisatoriske erfaring. Jeg er glad for å innstille henne som leder for et sterkt lag. Vi er overbevist om at Silje vil bli en god ordfører for Ullensaker, sier leder av nominasjonskomiteen, Reidar Hansen.

Silje Rygland er 40 år gammel og bor på Jessheim. Hun har lang politisk og organisatorisk erfaring. Hun jobber i dag som leder for politikk og påvirkning i Plan International Norge. Hun har tidligere erfaring blant annet fra arbeid som politisk rådgiver i Arbeiderpartiet, programrådgiver i Norsk Folkehjelp og rådgiver for politikk og kommunikasjon i Skolelederforbundet. Hun har også bakgrunn fra fagbevegelsen. Silje bor på Jessheim sammen med samboer og deres til sammen tre barn.

- Jeg er motivert og glad for å ha fått tillit fra nominasjonskomiteen til å være ordførerkandidat. Hvis partiet er enig er jeg klar for å møte velgerne i kommunen i valgkampen sammen med et sterkt lag, sier Silje Rygland.

- Jeg ble politisk aktiv som 17-åring. Norge skal være et varmt samfunn og når noen faller utenfor enten av sosiale eller økonomiske grunner så rokker det ved noe inni meg. Derfor engasjerer jeg meg politisk fordi det er politikken som kan skape endring, sier hun.

- Som folkevalgt i kommunen er vi tettest på innbyggerne. Vi skal se alle, også de som sitter alene i leiligheten sin. Vi skal lytte til  hverdagsproblemene folk har og skape løsninger. I dag når folk går på butikken må de legge tilbake varer i hylla fordi lønnen strekker ikke til. I en nedgangstid skal Arbeiderpartiet jobbe enda hardere for at forskjellene ikke øker og for at kommunen stiller opp med gode tjenester, avslutter Rygland.

- Sterkt lag

Komiteen foreslår å forhåndskumulere seks kandidater.

Lars Fjærli Hjetland er foreslått som 2. kandidat. Han er i dag gruppeleder for Ullensaker Arbeiderparti og leder hovedutvalget for skole og barnehage. Lars er 32 år gammel og bor på Jessheim.

Unni Lisbeth «Bettan» Lundberg er foreslått som 3. kandidat. Hun er 68 år gammel og bor på Kløfta, er i dag Arbeiderpartiets fraksjonsleder i hovedutvalget for teknisk, idrett og kultur. Bettan er pedagog og har bakgrunn som styrer i en kommunal barnehage i Ullensaker.

I tillegg foreslår komiteen å kumulere Asbjørn Gundersen (71) fra Jessheim, Anne-Marit Vestengen (52) fra Nordkisa og Jalil Vahedi (52) fra Jessheim.

Valg av kandidater skjer på nominasjonsmøtet i Ullensaker Arbeiderparti den 5. desember.

- Jeg vil berømme nominasjonskomiteen for å ha gjort et solid og grundig arbeid med å finne både ordførerkandidat, topplag og en sterk liste. Nå er beslutningen opp til medlemmene i Arbeiderpartiet, sier leder i Ullensaker Arbeiderparti, Elin L’Estrange

Se hele forslaget til kommunestyreliste her: