Realitetsforslag - Terminalstruktur, Samordning av billett- og takstsystemer, Jernbanen som ryggrad og flyplassene

Realitetsforslag fra Ullensaker Arbeiderparti til sak PS 81/15 Samordnet areal- og transportstrategi for Osloregionen. Fremmet ved Irene Furulund for kommunestyret 17/11/15. Forslaget ble vedtatt og vil dermed følge saken videre.

original_1478638955_7084262

Det vises til utsendt høringsutkast av Samordnet areal- og transportstrategi for Osloregionen. Forslaget til areal- og transportstrategi er et godt gjennomarbeidet dokument som beskriver gode løsninger og helhetlige rammer for utviklingen av Osloregionen. Allikevel ønsker Ullensaker Arbeiderparti at Ullensaker kommune i vårt høringssvar vil komme med ytterligere innspill innenfor Godslogistikk og Transportsystemet.    

Det presenteres først begrunnelser til 4 forslag fra Arbeiderpartiet. Deretter presenteres konkrete forslag til votering. Jeg vil be ordføreren om at det voteres punktvis.

1. Gardermoen næringspark har viktige fortrinn som god tilgjengelighet for flyfrakt, nærhet til jernbanen og en mulig terminal ved Hauerseter. Miljø og klima tatt i betraktning ønsker Arbeiderpartiet en utredning av et jernbanespor mellom Hauerseter, Gardermoen næringspark og Gardermoen lufthavn.

2. Finansieringen av kollektivtransporten beskrives i strategiplanen som en hovedutfordring. Ruter og NSB har i dag samordnede takster innenfor bl.a. Oslo og Akershus, bl.a. finansiert av statlige overføringer til NSB over Statsbudsjettet. Det fikk stor oppmerksomhet i høst etter Regjeringens forslag om å kutte støtten i Statsbudsjett for 2016. Regjeringens forslag stimulerer ikke til økt bruk av kollektive løsninger!

3. Det satses stort på jernbanen i disse strategiplanene. Dette er viktige satsningsområder som betinger tett og konstruktivt samarbeid med jernbaneverket og NBS. Bl.a. dobbeltspor til Hamar, og «Hovedbanen» Lillestrøm, Jessheim, Eidsvoll beskrives for videre utvikling.

4. Siste men ikke minst; Av hensyn til tettstedsutviklingen i områdene nær Gardermoen er det nødvendig med en konsekvensutredning om støy- og klimaforurensning i forbindelse med en evt. tredje rullebane.

Forslag 1:

Godslogistikk 6.1 Terminalstruktur

Det er ønskelig med en utredning for å avdekke evt. potensiale ved et jernbanespor mellom den mulige terminalen ved Hauerseter, Gardermoen næringspark og evt. Gardermoen Lufthavn. Ved en slik utredning er det nødvendig å gå i dialog med Jernbaneverket på et tidlig tidspunkt, bl.a. for å avklare muligheter for å benytte deler av eksisterende trase mellom Hauerseter leir og Gardermoen.

Forslag 2:

Transportsystemet 7.2 Samordning av billett- og takstsystemer

Det bør legges nasjonale føringer om framtidige garantier for statsstøtte til billett og takstsystemer i samarbeidet mellom NSB og regionale kollektivtransportilbydere, herunder Ruter, da dette er helt nødvendig for fortsatt å stimulere til bruk av kollektive løsninger.

Forslag 3:

Jernbanen som ryggrad. Et tett og konstruktivt samarbeid med jernbaneverket og NSB er vesentlig i utviklingen av jernbanenettet rundt Osloregionen.

Forslag 4:

Transportsystemet 7.3 Flyplassene

Av hensyn til tettstedsutviklingen nær Gardermoen er det nødvendig med en konsekvensutredning om støy- og klimaforurensning i forbindelse med en evt. tredje rullebane.